سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" ...سلام بر شما اللَّهُمَّ اِنِّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ فاطِمَةَ وَ اَبیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنیهَا وَ سِرِّالمُستَودَعِ فِیهَا، اَن تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اَن تَفعَل بِی مَا أنتَ أهلُه وَ لَاتَفعَل بِی مَا أنَا أهلُه"

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان

اقتصاد مقاومتی وحمایت از تولید ملی اقتصاد مقاومتی وحمایت از تولید ملی اقتصاد مقاومتی وحمایت از تولید ملی





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 94/12/4 | نویسنده : khadem128

دهه ی فجر مبارک باد





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 94/11/12 | نویسنده : khadem128

هیئت و سکولار





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 94/11/12 | نویسنده : khadem128

یا امام الائمه

 

بر احمد وبر کوثر قرآن صلوات

بر طلعت محبوبه ی یزدان صلوات

برروح مطــــــهر امام وشـــهدا

بر فاطمه مادر شهیــــدان صلوات





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه 94/11/8 | نویسنده : khadem128

موضوع تغذیه ی سالم


جلسه 2

 ما در اسلام حدود 11 هزار حدیث طبی داریم که درباره ی تغذیه ودرمان وفرمول داروها است در ابتدا باید طبع غذاها ومیوه ها را شناخت سپس طبع اعضای بدن وطبع ذاتی را وآنگاه باید بر اساس ماههای رومی به دستور اهل بیت عمل کرد و باید دید در هر ماه آنچه باید بخوریم وآنچه نباید بخوریم طبق دستور این بزرگواران چیست؟وپس از آن به بررسی بیماریها ودرمان آنها را بپردازیم . هر کاری آداب خاص خود را داردآداب خوردن را از کلام اهل بیت بررسی می کنیم .

حضرت امیرعلیه السلام  می فرمایند: 4 چیز اگر رعایت شود از شکم به پایین به مریضی مبتلا نمی شوید هرگاه گرسنه اید غذا بخورید. در قرآن داریم غذای بهشتیان را صبح وشام می آورند پس وعده ای به نام ناهار نداریم 2- قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید در صورتی که ما منتظریم تا غذا تمام شود تا دست از غذا بکشیم 3- غذا را خوب بجویید . طبق نظر برخی اطباء بزرگ باید به تعداد دندانهایمان بجویم 30 تا 32 بار 4- اجابت مزاج ( رفتن به دستشویی ) قبل از خواب . در سَفر معمولا ساعات غذای ما نظم پیدا می کند راس ساعت غذا سرو می شوداز طرف دیگر میدانیم اضافه ی بلغم در بدن ادرار است واین از قدرت خداست که اضافات هر چهار طبع از بدن خارج می شوند. سودا از طریق طحال سمت چپ بدن ، صفرا از طریق کیسه ی صفرا ودم از طریق خون ، به همین دلیل زنانی که سردرد وریزش مو دارند بهتراست خون بدهند تا غلبه ی دم پیدا نکنند . سودای شدید هم باعث سرطان می شود .

واما آداب غذا خوردن :

مبنی بر حدیث فوق برای خوردنت برنامه داشته باش .انسانی که زیاد غذا می خورد طبق روایات قساوت قلب می گیرد . ودر حالت سیری غذا خوردن باعث بیماری پیسی میشود . در بین غذا نباید آب بیاشامیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه می فرمایند اگر چنین فردی مرد تعجب نکنید .

در رساله ی ذهبیه شستن دست قبل از غذا مورد تاکید است وباعث افزایش روزی می شود علت آن این است که کلا هر آنچه انسان را به نور وخدا نزدیک تر کند رزق را هم افزایش می دهد علت دیگر این است که شیطان نهایت آلودگی است که قسم یاد کرده انسان را گمراه کند وانسان با شستشو از پلیدی ها دور می شود .از طرفی اهمیت آن از آن جهت است که در قدیم با دست غذا میخوردند. آهسته آهسته غذا را شروع کنید ابتدا دعای سفره بخوانیم بسم الله بگوییم وقدری نمک و سپس آرام غذا بخوریم . در روایات است که صبحانه وشام را کامل بخورید . در پرانتز اینکه کسانی که نماز شب میخوانندکمتر بیماری جسمی می گیرند وحتی بیماریهایشان برطرف می شود  . به غذا نگاه کنید تامل کنید که خود گونه ای از خدا شناسی است. لقمه کوچک برداریم در قدیم غذا را با دست می خوردند وبین انگشتان غذای کمی جا می گرفت کسانی که عادت به لقمه های بزرگ دارند بهتر است مدتی با قاشق کوچک غذا بخورند تا عادت کنند به این طریق تمام غذا جویده می شود وهضم کامل و عدم بیماریهای مختلف را در پی دارد .نگاه کردن به غذای دیگران کراهت دارد حلیة المتقین به آداب خوراک مفصلا پرداخته است. کسی که آرام وکم کم غذا می خورد لحظه قبل از سیری را بهتر درک میکند ودست از غذا می کشد .کم کم با این نکات کوچک پادرد ها وکمردردها ودردهای مختلف تان بهبود می یابد . شخصی به پیش یکی از معصومین آمد وگفت همسرم از من خوشش نمی آید چه کنم ؟؟ فرمودند قبل از سیری دست از غذا بکش که باعث زیبایی چهره می شود . این طب اسلامی است ونه طب سنتی همه چیز حکمت وعلتی دارد . میفرمایند ایستاده شانه نزنید بیماری قلبی می گیرید. رزق با خوش اخلاقی ونخوابیدن بین الطلوعین نیز افزایش می یابد. بین غذا آب ودوغ وسالاد نخورید ونوشابه نیز به هیچ وجه نخوریدودر پایان گفتن الحمدالله رب العالمین را فراموش نکنید ونمک انتها ی غذا را نیز البته نوع نمک باید خوب باشد وفلسفه ی آن کشتن میکروبهای معده است .  

صبح ها برای درمان بیماریها یک قاشق عسل با 7 عدد سیاه دانه بخورید . لازمه ی درمان هر طبی اعتقاد وادامه است . معده تجمع بلغم است .پس آب بعد ومیان غذا نخورید البته استثناعاتی هم هست امام رضا علیه السلام می فرمایند بعد از غذای خشک اشکالی ندارد ولی بعد از غذاهای چرب وپر ازگوشت نباید آب نوشید. آداب خوردن را رعایت کنید وبه کودکانتان نیز بیاموزید .

موفق باشید.

 





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 94/11/7 | نویسنده : khadem128

 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : عمارها - صالحون